BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, April 1, 2010

mati tak idup kembali

salam n semekom..

Tetibe pulak di pg jumaat nii..ak terbangon awl,ari de kls xleh bgon cm arini pulak..
aishh..so,cam agk pelik lah ak bole bngon awl arini(pdahal sbuh kul 9 gk.hehe)
actually ak nk post pd smlm lg utk post kali ni..lps ak trbace brite yg pelawak tanah air kte, arwah DIN BERAMBOI telah kmbali ke rahmatullah kire2 kul 12.30pg smlm dsbabkn denggi berdarah yg kritikal.

So,entry kali ni.ak rase cm tergerak ati utk cite n kongsi psl MATI ni.ok tuan2 dan puan2..ape salahnye kte ingt psl mati..sbb kdg2 lau tgk balek,manusia skung neh.siyes rmai yg lalai n leka ngn keje2 dwg..ingt bnde len smpai xingt pon mati ni...yelah ak pon same..jom kte ingtkn diri kte maseng2 k;D

kalo manusie yg ingt pon..lps dpt tau ade mmbe2 dwg mninggl ke ape..bru nk insaf kjp, pkir psl mati..then lame-klame an xingt balek..btol x ak ckp??kan..kan..kan..aishh~
di bwh ak nk konsi sket satu hadis nabi utk tatapan kte semua:


Dalam satu wasiat Nabi Muhammad s.a.w. kepada Ibnu Umar (Abdullah) r.a. berbunyi: "Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang musafir atau pun sebagai pengembara."

Hadis ini menganjurkan kepada kita supaya sentiasa mengingatkan mati dan mengurangkan cinta keterlaluan terhadap dunia yang fana ini.

Ibnu Umar pernah berkata: Jika anda masih hidup pada waktu pagi, jangan tunggu hingga ke petang dan jika anda masih hidup pada waktu petang, jangan tunggu hinga ke pagi, sediakan dirimu pada masa hidup untuk bekalan waktu mati, dan pada masa sihat untuk bekalan waktu sakit.

Justeru, wasiat Nabi di atas sentiasa mengingatkan kita betapa kita bagaikan musafir yang sedang berlalu sementara di dunia ini, maka apakah persiapan bekalan yang telah kita buat bagi menghadapi Allah SWT pada hari yang penuh dengan persoalan di padang Mahsyar? 



Itu jep.ak tau korg dh lame xinsaf.lps bace neh arap2 insaf k.lg lame lg bagus.insyaAllah~hua2.

ps:pkir-pikiaqlah sndiri k sume..ko pon same hatim. adess

4 comments:

  1. din bramboi sprt ayah kpd kita2
    jasa beliau kpd kita sgt besar juge
    al-fatihah

    ReplyDelete
  2. al-fatihah..aminn
    tiada lg usikan..tiada lg tawa drnya..
    (copy drpd ayt mazidul)heheh

    ReplyDelete
  3. waaa..aku brtau plak.. inalillahi wa inallilah hi rogi'un..

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.